سرزمین من کجاست

balochzohreh1@gmail.com

سرزمین من کجاست

balochzohreh1@gmail.com

بنیادگرایی در کمین بنیان خانواده های بلوچ

طی سالهای اخیر بنیادگرایی در میان خانواده های بلوچ رشد چشمگیری یافته و این تفکر که از ورطه های آزار دهنده و مهمترین چالش های جامعه کنونی بلوچستان به شمار می رود همیشه بر سر راه پیشرفت جامعه به کمین نشسته تا با القای تفکرات افراطی، جوانان و بخصوص خانواده ها را از مسیر پیشرفت باز دارند و به بیراهه بکشانند.

هراس این تفکر و سر ناسازگاری با علوم مختلف و باتوجه به روند رو به رشد آگاهی در میان مردم بلوچ از آنجا بوجود آمده است که با دستیابی خانواده های بلوچ به علم و تحصیل و دانش؛ دیگر مکاتب آنها خریداری نداشته و رو به نابودی بگراید.

از یک طرف این جریان سعی دارد تا با القای تفکرات افراط گرایانه مذهبی خویش به بنیاد خانواده ها و در دل افراد نفوذ کرده و بر ترویج تفکر و ایده آل های متعصبانه و خشک خویش پا فشاری نماید.

اما از طرفی دیگر با احساس خطر تفکرات ضد بنیادگرایی با استفاده از شیوه های مختلف در صدد مقابله با آگاهی بخشی جامعه بر آمده اند و هر کجا صدایی به نشانه اعتراض و انتقاد این جریان بلند شود بلافاصله آنرا خاموش می نمایند.

در بلوچستان ایران و حادتر و فراتر از آن در بلوچستان پاکستان و افغانستان آسیب پذیر ترین طیف ها و افراد در مقابل این جریان را خانواده های سنتی می توان عنوان نمود، خانواده هایی که هر از چند گاهی قربانی چنین تفکراتی می شوند و اما با این وجود همچنان عوارض آن را نادیده می گیرند و یا نمی بینند.

اقشار مختلفی که بیشتر در معرض خطر ورود به این نوع جریان قرار می گیرند از افرادی باسطح فرهنگ پائین و یا ناآگاه و همچنین به عبارتی صحیح تر، آنانی که از علم و دانش بهره کافی نجسته اند را شامل می شود.

شاید از عمر جریان بنیادگرایی در بلوچستان چند دهه ای نگذشته باشد اما باید پذیرفت در طول این مدت کوتاه بنیادگرایان با استفاده از ترفندهای مختلف نبض جامعه  را سنجیده و با در اختیار نمودن بخشی از اقشار ناآگاه بر افکار روشن بینانه و روشنگرایانه به مقابله خاموش برخواسته اند.

یکی از راههای جذب افراد به این جریان با استفاده از ایده آل های ذهنی و تفکر و منش حاکم بر سنت های بنیادگرایانه صورت می گیرد که بیشتر در قالب دین و مذهب بیان می شود تا بتوان اینگونه عقاید را به جامعه سنتی بلوچستان تزریق کرد و از این راه بقای حرکت خود را موجب شد.

با روشن شدن این موضوع که اوج فعالیت های بنیادگرایان در بلوچستان طی چند سال اخیر تشدید یافته این امر دل مشغولی های فراموانی را برای قشر روشنفگر و شاید تحصیلکرده جامعه ایجاد نموده است و آنان را وادار نموده تا در قبال اینچنین چالش هایی چاره اندیشی نمایند.

در افزایش سطح دانش و بینش اجتماعی اگر روشنگری در خصوص زوایای پیدا و پنهان این جریان صورت بگیرد شاید در آینده ای نزدیک شاهد تک تازی اینگونه تفکرات نخواهیم شد و بازار بنیادگرایان به کسادی منجر شود.


http://roozdara.mihanblog.com/post/163

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد